SVE DO
KRAJA POSLJEDNJEG RATA, do 1945. godine, Crnogorci su bili u prilici da
ratuju, i to uvijek protiv nadmoćnijeg neprijatelja koji je stalno
nasrtao na Crnu Goru "kao da krije u sebi sva blaga svjetska". Sve
brojne nevolje i stradanja crnogorskog naroda prelamale su se i preko
napaćenog naroda ovoga kraja, koji je, ako je nekad
živio u miru, morao
uvijek biti
spreman - očekujući novi rat. "Čućete od njega (Crnogorca)
svake zime o nekom ratu s proljeća, a svakog ljeta o nekim pripremama za
rat s jeseni", - kaže Simo Šobajić u svojoj knjizi o Crnogorcima.79
Te
stalne neprijateljske nasrtaje na malenu Crnu Goru lijepo je opjevao
cetinjski pjesnik Aleksandar - Leso Ivanović (1911-1965) u pjesmi
"Pohodi na Crnu Goru", u kojoj, pored ostalog , stoji:
Zaista, zašto nasrtahu na nju, kad je jedino što su imali da uzmu bila -
sloboda, a nju su samo privremeno i prividno mogli da uzmu, i da je
ubrzo vrate - i plate.
O Crnogorcima je u
Evropi dugo vladalo mišljenje da znaju samo da ratuju, i često su
smatrani gotovo poludivljim narodom. Međutim, strani posjetioci koji su
od početka 19. vijeka, pješki ili na konju putovali po Crnoj Gori, dosta
objektivno prenose svoje utiske i razbijaju takvo mišljenje o ovom
narodu. Jedan od njih
Viala de Somijer, pukovnik francuske vojske,
komandant Kotora i graničnig sektora prema Crnoj Gori u vrijeme
francuske okupacije Boke Kotorske, koji je pješki putovao Crnom Gorom, i
1810. godine napisao knjigu "Istorijski i politički put u Crnu Goru". On
u tom dosta obimnom djelu, na jednom mjestu piše:"Pošto ste razdražili vi
sami ovaj narod nasilnim i dželatskim postupcima vi ga optužujeteza
divljaštvo. Kad ovaj narod ne dozvoljava da ga vaši vojnici kolju, kad
se odupre krađi i pljački vaših (...) agenata, onda je to divlji narod!
Što je
kod ovoga naroda neobično? Kad su ugrozili njegov opstanak, on se stavio
na opreznost. Kad su ga napali on se branio. U tome nema ničega
neobičnog. Naprotiv, sasvim je u skladu sa razumom! A što rade drugi
narodi u ovakvim slučajevima? Što smo mi sami radili? Što bismo i
ubuduće radili? ... Bolje bi bilo da se divimo, da na svakom
mjestu razvijamo plemenita osjećanja za odbranu svoje nezavisnosti! Ne
osuđujmo nego naprotiv podržavajmo herojsku odanost Crnogoraca borbi
protiv neprijatelja slobode!".81
Da su
Crnogorci sve na svijetu podređivali slobodi - svjedoči mnogo primjera
iz naše istorije. Od mnogo zastrašujućih ultimatuma, pred kojima bi
podale i mnogo moćnije države, i isto toliko prkosnih odgovora, navodima
samo dva.
Na
ultimatum velikog turskog osvajača - sultana Mustafe, "obladatelja
od dva dijela svijeta i od dva mora", koji je Crnogorcima prijetio
potpunim istrijebljenjem ako ne prihvate predaju, uslijedio je takođe
prijeteći odgovor "od nas vladike i guvernadura,
vojvodah i serdarah, iz
dogovora i jednokupnog glasa, svega sabora černogorskog i brdskog". Oni
kažu: "I priđe ste prijetili i dohodili, a mi čekamo na svoju zemlju,
neka naša zemlja našu krv i popije. I vama ćemo, nad u boga, ućerat
pamet u glavu, kao što smo mnogim pašama i vezirima. Jer, mi nijesmo ni
do sada o ničijoj milosti živjeli, nego vazda, od pamtivijeka, o svojoj
muci i pušci. Nijesmo mi dužnici no se nama duguje... Dođite da vi
studen kami damo i živi oganj iz pušakah, vama i vašoj sili, ako bog da, i čekamo vas i noću i danju. I više od nas pisanja nema".81a
Kada
je zloglasni Omer-paša Latas 1853. godine sa 60.000 hiljada Turaka sa
svih strana opkolio Crnu Goru (od Bara, Crmnice, Zete, Nikšića, i
Trebinja), poslao je pismo knjazu Daniluna Cetinje, kojim ga poziva na
predaju. "Zar ne vidiš vlaški poglavice", pisao je paša, "da sam te
obkolio sa svih strana, pa mi nemoš umaći ni da krila imaš. Uhvaćen si
kao u mišolovci. Dođi mi sa glavarima pod šator i ne oklijevaj, jer
ukoliko prije dođeš utoliko ćeš bitimiliji Alahu i padišahu". Ne
oklijevajući i pozivajući ga na megdan, knjaz Danilo mu otpisa: "Dođi
Alahov slavodobitniče, jerbo nećeš biti pošten čovjek ako ne dođeš. Moj
narod već nekoliko vjekova ratuje protiv tvoga padišaha i nikada ne
sagnu šiju kao jagnje da ga turske sablje sijeku. Dođi ili mi kaži đe si
sa svojom vojskom - da ja dođem s mojom k tebi, pa da ja i ti malo da se
obidemo, a poslije naše vojske neka čine što oće".82
Komentar bi, naravno, bio
suvišan jer ovi primjeri najrečitije govore koliko je ovaj narod
prezirao smrt u prilikama kada se moralo birati između života i slobode.
Kad je slobodu trebalo braniti - za Crnogorca nije bilo dvojbe.
Odlazio je u rat kao po svetoj zapovijesti, i nije iz tih pohoda tražio
ništa do golu slobodu, a vječno je bio u prilici da je brani na život i
smrt, i da je sa mnogo krvi plaća.
O čemu god se razgovaralo,
Crnogorac je morao pomenuti rat - nije bilo teme za rezgovor koju nije
povezao s ratom. Jer, on se borio praktično od kad stane na noge do
potonje ure:borio se za hleb, za opstanak, borio se za slobodu - s
puškom u ruci provodio je čitav život. S takvim mentalitetom i navikama
ušao je u novo doba. o tome govori i jedna anegdota iz našeg kraja.
Neđe oko 1930. godine u
jednu školu u Katunskoj nahiji dođe školski nadzornik (inspektor) da
provjeri znanje učenika, i da ocijeni rad učitelja. Od učenika kojeg je
izveo pred tablu zatraži da pokaže đe je Kosovo (tada se o kosovskom
boju i kosovskoj tragediji mnogo učilo). Nespreman i zbunjen dječak
stavi ruku na dio karte đe je bilo označeno Cetinje s oklinom. "Je li te
to učitelj naučio?", zajedljivo upita nadzornik. "jesam, jesam", odvažno
upade učitelj, "ovđe je svaka rupa Kosovo!"
Kod Crnogoraca se junaštvo
smatrakao osobinabez koje se ne može zamisliti dobar glas u selu i
plemenu. Pod pojmom "dobar čovjek" uvijek se podrazumijeva: dobar
(human) čovjek i dobar junak. Izgradili su i posebnu filozofiju morala -
takozvani zakon čojstva, čiji principi ne podnose razliku između riječi
i djela, i zahtijevaju veliko odricanje i žrtvovanjeza drugoga. U narodu
se razvio kult junaka "kućića" i "odžakovića", a nasuprot tome su
"tanjevići" i "nemrčipuške" i slično, kako su nazivani oni koji nijesu
valjano izvršavali ratničke obaveze.83
Uobičajene su i precizne izjave kao "dobar
čovjek i dobar junak", "dobar junak", "bolji junak nego čovjek" i
tako dalje, tako da su svi, ne samo u selu nego i u plemenu znali ko
koju ocjenu zaslužuje. Važilo je pravilo da nijesi onakav - kao što
misliš da jesi, već onakav kakv ti kažu da jesi, a to znači da je "sud
naroda" bio apsolutno mjerodavan.
U Crnoj Gori je još i
danas rasprostranjen običaj lelekanja nad
pokojnikom. Kroz lelek,
kao vrstu govora, ističu se moralne i ratničke vrline, a lelekanje se
cijeni po tome koliko su dobro odmjerene riječi prema zaslugama. "Onaj
ko poslije fizičke smrti zasluži ocjenu da je živio kao čovjek, on je u
stvari opravdao razloge zbog kojih je došao na ovaj svijet", -
kaže Slobodan Tomović.84 Najveća
je mana bila kad se nekome nije imalo što reć "na onu uru".
Kod tako čvrsto izgrađenih
kriterijuma, veoma je jačao ugled onih koji su bili u stanju da izdrže
sud naroda. Svi su se trudili da se po nečem dobrom pominju i upamte, a
to se najbrže postizalo puškom. Inače , ljudi su dobar glas u plemenu
smatrali kao najveći kapital kojimogu ostaviti potomstvu. Oni koji bi
moralno posrnuli na tom teškom putu, nanosili bi ljagu ne samo sebi nego
i bratstvu i plemenu. Zato su majke, kad bi im sinovi odlazili u rat,
često govorile: "Ajde sine, ako ne bio junak otud mi živ ne dolazio!".
Kada se govori o moralu, o
čojstvu i junaštvu starih Crnogoraca, koje je imalo punu izražajnost u
ovim krajevima, mora se imati u vidu, da se od starih vremena -
mnogo čega izmijenilo. Čim je počelo politiziranje masa, modernizovanje
i varošenje; čim su se ukazale mogućnosti za sticanje bogatstva i
prodrli "strani" uticaji - naglo su se počela mijenjati i shvatanja i
ponašanja. Te nagle promjene imale su kasnije - u 20. vijeku - kobne
posljedicena ovaj politički neiskusan seoski elemenat. Takve posljedice
počele su se osjećati već početkom ovoga vijeka, da bi se naročito
ispoljile od 1918. godine naovamo. To je uzrokovalo eroziju staroga
morala što se drastično ispoljilo i u posljednjem ratu 1941-1945.
godine.
No, one visoke moralne
karakteristike, svojstvene većini ovih ljudi, uvijek su na kraju
trijumfovale, iako i uz mnogo napora, pa slobodoumni duh živi u njima
kao nešto što se smatra sastavnim dijelom prirode čovjekove.
One glavne osobine koje su
karakterisale Crnogorce bile su svojstvene i Bjelicama, iako, naravno,
svako plemeima i svojih osobenosti. Za njih Simo Šobajić, na jednom
mjestu kaže: "Bjelici (su) povučeni i skromni".85
Oni zaista i jesu skromni -njima nikada nije bila svojstvena velika buka
i galama, hvaljenje i samohvalisanje; nijesu se previše utrkivali za
glavarstvom - ali su zato uvijek važili kao pleme čvrstih i sigurnih
ratnika, beskompromisnih i istrajnih kada se trebalo žrtvovati.