LJEŠEV STUP spada u mala sela kakvih je najveći broj u
Katunskoj nahiji. U njemu je bilo najviše 23 domaćinstva, 1910. godine. U
poimeničnom popisu stanovništva Kapetanije Bjeličke iz 1879. godine zavedeno
je 8 domaćinstava Popivoda sa 51 članom (24 muških i 27 ženskih).17
U to vrijeme domaćinstva su se kasno dijelila, pa je i po nekoliko braće
živjelo sa roditeljima. Isto tako, u zajedničkim domaćinstvima, sa djedom
ili stricem, živjela su djeca čiji su očevi poginuli ili umrli, pa je tako
od dva domaćinstva nastajalo jedno. Selo je najčešće brojalo 10-15
domaćinstava, nekada nešto više, nekada manje, ali se nikada nije razvilo u
veće selo. Danas u njemu žive samo tri porodice: Vuka Lukina sa 3 člana,
Mitra Markova—2 člana i Rista Jošova—2 člana.18
U selu su od davnina živjela samo dva bratstva—Popivode i
Kuzmani, koji su nekada imali druga prezimena, ali su se međusobno odnosili
kao jedna porodica. Kuzmani su se mnogo ranije počeli raseljavati, da bi se
potpuno rasselili poslije drugog svjetskog rata.
Naselje nije imalo uslova da se razvije u veće selo. Brojni
su razlozi za to, a među njima najznačajniji su bili ograničeni ekonomski
uslovi, veliki mortalitet, a u novije vrijeme i raseljavanje. Oduvijek su
uslovi življenja u selu bili vrlo teški: obradive zemlje bilo je malo,
pašnjaka i stočne hrane takođe; higijensko-zdravstvena zaštita nikakva,
usljed čega je i mortalitet bio veliki, pa je u takvim uslovima jedva
dessetak domaćinstava uspijevalo da održi život. Oskudijevalo se i u
najosnovnijim životnim potrebama, a naročito žitaricama. Da bi se dobilo
nešto više žitabili su prinuđeni da prave lazine19na kojima su sijali raž, pa su tako osim raži dobijali i slamu za pokrivanje
kuća.
Uz sve ostalo i klimatski uslovi su dosta nepovoljni.
Neposredna blizina planine Lisac (1154m) stvara zasjenak i donosi obilne
sniježne padavine koje se dugo zadržavaju. Inače Lješev Stup spada u regiju
koja ima izuzetno veliki vodeni talog—čak najviši u Evropi.20Sve se to nepovoljno odražavalo i na poljoprivredne radove i na stočarstvo,
kao i na sve ostale uslove života.
Ekonomska moć stanovništva prilično se popravila nakon
uvođenja gajenja krompira, kojeg je poslije 1780. godine donio iz Rusije
Petar I Petrović.21
To je pojačalo i trgovačke veze sa primorjem. Pšenicu
amerikanske sorte (frumento gigante), čije je sazrijevanje odgovaralo
klimatskim uslovima ovoga kraja, nabavio je Njegoššezdeset godina kasnije,
1841.godine.22
Hajdučija i otimačina (plijen) bili su dugo vremena jedan od važnih izvora
prihoda. Otimalo se od Turaka, ali ponekad i od udaljenih plemena, a
naročito tuđih podanika, što je često bio povod krvavim sukobima, čak i
međudržavnim kofliktima. Krajem 19. i početkom 20. vijeka počelo je
raseljavanje, uglavnom po osnovu kolonizacija, pa su oni koji su ostali na
starevini dobili nešto više ekonomskog prostora, te su mogli znatno bolje
živjeti.
Selo je imalo svoju “planinu”, to jest prilično pristupačne
pašnjake, sjenokose i ljetnje katune na istočnoj strain Lisca i u Kosači,
koji se nalaze do sat i po hoda prema planini Stavor(1240m). Istina, Kosača
je nekada bila u posjedu Predišana, ali zadnjih sto godina ona pripada samo
Lješevostupcima i Malošdoljcima (Vujoševićima). Ipak ni ti pašnjaci i
sjenokosi nijesu bili dovoljni, jer je travu trebalo kositi i sijeno
sačuvati za zimnicu, pa su, poslije oslobođenja crnogorskih krajeva od
Turaka 1878. godine, izgonili ovce na Durmitor, Drobnjak i Sinjajevinu. Tamo
su ih davali na ljetnu ispašu, a za iskorišćeno mlijeko dobijali su
određenju količinu skorupa (kajmaka) u mješinama. Takva praksa zadržala se i
poslije II svjetskog rata, sve dok je bilo stoke.
Život je bio orijentisan prema Cetinju kao administrativnom
centru, ali se
trgovina više odvijala sa
Kotorom gdje se prodavalo: stoka,
suvo meso (kastradina), sir i skorup, krompir (krtola), ćumur, vuna, vosak i
drugo, a kupovalo: žito, so, ulje, šećer, tekstil, suđe, alat, oružje i
drugo. U ovom vijeku trgovina se razvila i sa Danilovgradom, gdje se
nabavljalo: žito, alkoholna pića, duvan i ostalo.
Čitav kraj bio je besputan i bezvodan. Brdske staze
(putljage) bile su jedva prohodne za pješake i stoku. Nešto bolji put
(krčanik) pravljen je 1835. godine, a povezivao je Njeguše, Ćekliće,
Bjelice, Čevo, Pješivce i Nikšić.23
Njime se, iako s teškoćama, mogao kretati i natovaren konj. Prvi kolski put
Čekanje—Lješev Stup—Čevo izgrađen je kulukom, 1902. godine. Poljoprivredni i
stočarski proizvodi noseni su slabo prohodnim, vrletnim pješačkim stazama,
češće na leđima a rjeđe na konjima, sve do Cetinja (oko 4 sata hoda),
Kotora
(oko 5 sati hoda) i Danilovgrada (oko 4 sati hoda). To su uglavnom radile
žene. Muškarac je obavezno išao prvi i gotovo uvijek nosio oružje, a kako
je ovdje vladao kult muškarca i oružja, bila je sramota da on nosi breme,
osobito u društvu sa ženom. Konje su rjeđe gajili, jedno zbog vrlo loše
prohodnosti terena, a drugo zbog pomanjkanja zimnice. Tako su žene "na uprt"
odnosile i donosile bremena do Kotora, niz Kotorske strane, što je danas i u
modernom automobilu zamorno prevaliti. U Čitavoj Katunskoj nahiji nije bilo
ni jednog mlina za mljevenje žita, pa su i to malo žita što su imali morali
sagoniti ili nositi u vodenice na
Rijeku Crnojevića ili Danilovgrad, i na
putu ostajali dan i noć. Poneka kuća imala je žrvnje, koje su opet okretale
samo žene, ali u njima se moglo samljeti samo za jednokratnu potrebu, pa je
to bio težak rad i veliko gubljenje vremena.
Bilo je slučajeva, i u Lješevom Stupu, da su
žene, sa
bremenom na leđima, donosile i dijete koje su usput rodile. Ipak, iako je
položaj žene bio težak, on nije bio ropski kako se obično misli.
Žena je
bila životni saputnik i saborac, poštovana, izuzeta od krvne osvete i
uopštepošteđena u svim sukobima. Dobru ženu nazivali su "čojek žena" ili
"banica ženska". No, ako je bila nevjerna, brutalno je kažnjavana - bila
odbačena i od doma i od roda. Žene su, dakle, imale ogromne zasluge za
izdržavanje porodice i njen opstanak u tako teškim i oskudnim uslovima za
život, pa je izreka "Ne stoji kuća na zamlji, nego na ženi" ovdje imala puni
smisao.
Ovako teške uslove života do očajanja je pogoršavala velika
oskudica u vodi. Ne može se reći što je prestavljalo veći problem - da li
pijaća voda ili voda za pojenje stoke. pošto nije bilo cimenta, vode su
građene u vodonepropustivoj, "gnjilavoj" zemlji Tako su Lješevostupci i
Malošdoljci zajednički gradili vodu nasred Lješeva Stupa, koju zovu Primna
(prima dosta vode). Ona i danas služi kao jedina voda u selu za pojenje
stoke. Zadugo je korišćena i kao pijaća voda jer nije bilo bolje. To je
otvorena voda - ubao (ili uba) sa prečnikom otvora oko 12 metara, a do dna
se postepeno sužava. ozidana je u obliku lijevka i duboka oko 6,5 metara,
ali vodu drži samo do polovine. Rađena je krajem 18. ili početkom 19 vijeka
učešćem stanovnika oba sela ( Lješeva Stupa i Malošina Dola). Bilo je
dogovoreno da svako ko ne dođe u zakazano vrijeme, to jest dok sunce ogrije
obilježeni kamen, jma da zakolje vola - mobi24
za trošak. Da bi zaveo disciplinu, a to se najbolje postiže ličnim
primjerom, starješina radova Dajica Jovov, jedno jutro je namjerno zakasnio.
Kada je došao vodio je vola za urivak,25
i odmah ga zaklao. Kad su ga pitali što to uradi, reče da je zadocnio, pa
mora platiti globu kao što je i dogovoreno.
Ubao je duben oranjem u krug, jer je to bio najbrži i
najlakši način. Dva vola vukla su ralo po obodu ubla pa prema centru, a
preorana zemlja izbacivana je na ruke, odnošena i od nje pravljena njiva
odmah pored vode. Oko primne određen je zajednički prostor - komunica, što
znači da je to zajedničko dobro sela. To se zvao vodopoj, i dok je jedno
stado pojijlo ostala su čekala na red po vodopoju, tako da nije bilo nereda
i pometnje. Izgradnjom Primne a kasnije i proširenjem druge znatno manje
vode, koja se zove Stankov uba, dosta je ublažena oskudica u vodi. Tek
poslije I svjetskog rata napravljeno je nekoliko voda (bistijerni) u kamenu
i betonu, pa je problem pomanjkanja vode bio riješen.
Oskudicu u stočnoj hrani, naročito sijenu, nadoknađivali su
žnjevenjem viša - planinske trave koja raste u kamenjarima, i sječenjem
"lista" (grana jasena, hrasta i duba), koji su sušili i sadijevali u
lisnike. To su kao i druge veće radove, obavljali mobama u kojima su se
ispomagali svi seljani, pa i komšije iz susjednih sela. Za mobu je domaćin
obezbjeđivao hranu, a to nije bio mali trošak. Za te prilike priređivan je
"mrs", to jest suvo, najčešće svinjsko meso, koje bi familija "pregladnjela"
da bi ga sačuvala za tu potrebu.
Veliki trošak pravljen je i za krsnu slavu (Sv.Jovan -
Jovandan, 20 januar), prislužbicu (Sv. Petka -
Petkovdan, 27. Oktobra),
Božič koji se slavio tri dana, zatim za svadbe, krštenja i parastose. Pošto
su ovi vjerski praznici, a najčešće i svadbe, bile i zimske svečanosti,
teško je bilo sačuvati oskudne zalihe mrsa za proljeće i ljeto, kada su mobe
organizovane. koliko su ovakvi troškovi iscrpljivali ionako siromašno
stanovništvo svjedoči i to da je 1891. godine ministarstvo unutrašnjih djela
Crne Gore propisalo visoke globe za one koji bi pozvali goste na
prislužbicu.26
Druga slična naredba, izdata 12 oktobra 1896. godine, zabranjivala je
pravljenje "posmrtnih trpeza", jer se "tijem nameće zlo na gore", i ne
odgovara "iskrenom saučešću u žalosti",27što i danas može biti vrlo poučno. Ušteda je vršena i postom, koji je nekad
trajao i po sedam neđelja (Veliki post), a za to vrijeme nije se smjelo
jesti mesoi mast.
Stoka je bila osnovni kapital i bogastvo seljana. Svako
domaćinstvo je imalo po nekoliko desetina grla sitne stokegrla sitne i
nekoliko grla krupne stoke. Najviše su gajene koze jer je njih najlakše
prezimiti, a boljestojeća domaćinstva imala su po jednog ili dva vola koji
su služili za oranje. najveći dio svojih potreba podmirivan je iz prihoda od
stočarstva, dok je poljoprivreda bila drugorazrednog značaja.
Živjelo se u zadruzi, dosljedno starim domaćim navikama, i
većinu svojih potreba (pokućstvo, odjeća, obuća) podmirivali su
rukotvorinama koje su sami izrađivali.
Kuće
i
pokućstvo bili su vrlo primitivni.
Kuće prizemljuše građene u
suvomeđi, od lomljenog ili grubo tesanog kamena, bez maltera - bile su vrlo
hladne. Sve su bile pokrivene ražanom slamom, "na dvije vode", sa podom od
nabijene zemlje ili grubo obrađenog kamena, a rijetko koja je imala finiji
salidž.28Bile su tijesne, i mračne, sa jednim ili dva prozorčića, ili bez njih.
Sastojale su se od jedne prostorije, a ako je kuća bila pregrađena,
"prebijena" (najčešće plotom) u drugoj polovini je bila stoka. Prve bolje
kuće, prostranije i solodnije građene (zidane u krečnom malteru), podigli su
Mato i Savo Perov u (Pištetu) i Andrija Ristov - 1904. godine. Pokućstvo je
bilo vrlo siromašno, i svako domaćinstvo ga je izrađivalo za svoje potrebe.
okrugla trpeza na tri noge, stolovači29
i mali tronošci, jedna škrinja u kojoj je bi nevjesta donosila prćiju,
kolijevka, jedan-dva kreveta - to je bilo gotovo sve "mobilje". Krevati su
bili vrlo široki, pa su najčešće u jednom spavala sva đeca u kući, jer su se
tako, ispod oskudnog pokrivača, bolje štitili od hladnoće. Stariji su često
spavali pored ognjišta,
uz vatru, liječeći kostobolju. Od posuđa se isticala drvena posuda - vagan,
iz kojeg su zajednički jeli, služeći se drvenim kašikoma.
Ovo je kratak pregled seoske kuće u prošlim stoljećima, kakve
su bile i u Lješevom Stupu. Tek od 1904. godine a osobito poslije I
svjetskog rata, počeli su kuđe popravljati i graditi bolje. Crijep su prvi
počeli koristiti povratnici iz Amerike, između dva svjetska rata, a to je
prvi učinio Špiro Vidakov.
Danas se i pojate pokrivaju crijepom ili limom. O tome kako se
ovdje nekada ovdje živjelo postoje brojni i detaljni zapisi stranih i
domaćih posjetilaca, koji veoma slikovito prikazuju nemaštinu svake vrste,
zaostalost i odvojenost od svijeta, a takvo stanje bilo je naročito izraženo
u Katunskoj nahiji.30
Škola nije bilo sve do druge polovine 19. vijeka, pa i dugo
poslije toga one su bile neredovne i slabo pohađane. Gotovo čitavo
stanovništvo je bilo nepismeno, a među rijetkima koji su znali po nešto
čitati i pisati - bili su popovi, jer je opismenjavanje vršeno samo u
manastirima, i to za potrebe crkve. U bratstvu Popivoda nikada nije bilo
popa, pa su prvi Popivode koji su opismenjeni u školi, između 1885. i 1890
godine bili: Marko Majov, Miloš Nikolin i
Savo Perov.
Inače prvu državnu školu u Crnoj Gori osnovao je Njegoš 1834.
godine na Cetinju, ali tada školovanje nije bilo opšteobavezno. Tek 1878.
godine donesen je "Zakon o opštoj školskoj dužnosti u Knjaževini Crnoj
Gori", po kojem je nastava postala obavezna za sve državljane "ako nije
duševno bolestan ili sakat".31Naravno, obaveza je važila tamo đe nije bilo škole, a njih je tada bilo vrlo
malo.
Škola za opismenjavanje, koju je vodio
pop Luka Mrvaljević,
iz Prediša, radila je u istom selu 1863. godine, ali je u nju išao samo mali
broj đece (muške) iz Prediša. kasnije su otvorene škole na Čevu i Resni
(Dubu), koje je pohađao i broj lješevostupske đece. Škole su radile u
privatnim kućama, i to sa prekidima. Prvi učitelji u Bjelicama bili su
Andrija Jovićević, iz Rijeke Crnojevića, Đuro Špadijer, sa Cetinja, i Nešo
Vuksanović, iz Kuča. Tek 1910. godine otvorena je novoizgrađena škola na
Ruđinom Počivalu, kao središtu Gornjih Bjelica, za svih sedam sela koja njima
pripadaju. Danas ova škola nosi ime
Miloša Matova Popivode, a pohađa je
manje od desetoro đece u sva četiri razreda. Inače, školovanje đece je bilo
neredovno i često prekidano prije završena četiri razreda. Đeca su bila
neophodna za čuvanje stoke, da bi stariji mogli raditi druge poslove, pa su
ih roditelji - naročito žensku đecu - nerado slali u školu. Već između dva
svjetska rata i ženska đeca su u većem broju počela pohađati školu.
Cetinje je, kao što je poznato, imalo štampariju još 1493.
godine, dakle samo 28 godina poslije Gutenbergovog pronalaska štampe
(1455.godine).32
Poznata je kao
štamparija Đurđa Crnojevića, a radila je samo nekoliko
godina, jer je rat prekinuo ovaj plemeniti prosvetiteljski pokušaj. Sljedeću
štampariju nabavio je Njegoš tek 1833. godine. Dakle, prava je ironija
sudbine da je poslije četiri stotine godina od kada je radila prva
štamparija na Cetinju, gotovo sve stanovništvo bilo nepismeno. kao da je
ovom narodu bilo suđeno da stalno živi u ratu i za rat, i da mu ratovanje
postane glavno zanimanje, a ratnička vještina osnovno obrazovanje.
Zdravstvena služba u ovim krajevima takođe nije postojala.
liječilo se isključivo narodnim ljekovima, pri čemu su vidari i gatare bili
glavni "zdravstveni radnici". Do šezdesetih godina 19. vijeka u Crnoj Gori
nije bilo školovanog ljekara, ali su ponekad dolazili ljekari iz
Kotora.33
Narodni ljekovi, trave, melemi i razne metodekoje su nadriljekari
preporučivali često su bili bez ikakvog dejstva, nekad i vrlo štetni, pa i
smrtonosni. Umiralo se od bolesti koje se danas lako liječe: zapaljenja
pluća ili krajnika, zapaljenja slijepog crijeva, od stomačnih infekcija,
zatim od šarlaha, difterije, raznih dječijih bolesti, ujeda zmije i drugog.
Javljale su se i epidemije i "čumne bolesti" kuga, kolera, tifus, kraste,
šuga i druge. Rane su liječili raznim melemima, često zagađenim i štetnim.
Jedan francuski ljekar, koji je neko vrijeme boravio u Crnoj Gori, u vrijeme
knjaza Danila (1852 - 1860), pisao je "U Crnoj Gori je u primitivnom stanju
medicina kao i ostalo i stoga u zemlji nema ni jednoga ljekara
domoroca... Narodno zdravlje, prema tome, nalazi se u rukama šarlatana,
neznalica... koji su nepismeni i prema tome bez ikakvog medicinskog znanja".34
Naročito su stradala đeca, pogotovo odojčad, a česte su žrtve bile i
porodilje. Na primjer u matičnu knjigu umrlih od 1867. do 1871. godine u
Bjelicama je upisano 79 umrlih osoba, od čega 33 đece do 3 godine starosti,
i to 18-toro u prvoj i 12-toro u drugoj godini života. Broj umrle đece do 3
godine starosti čini 43% svih umrlih. Zapanjuje podatak koji se nalazi u
ovoj knjizi, da je od 12. jula 1868. do 30. maja 1869. godine, a to znači za
10 i po mjeseci, u Bjelicama upisano 12-toro umrle đece u prvoj i drugoj
godini života, što je predstavljalo pravi pomor.35
Treba pri tom imati u vidu da đeca koja su umirala ubrzo poslije porođaja
nijesu krštavana, pa prema tome ni upisivana u knjigu, što znači da je broj
umrle đece bio još veći.
I zbog toga, kao i zbog pogibija u šestim ratovima, natalitet
je bio slab. O slabom priraštaju stanovništva ilustrativno govori primjer
Lješeva Stupa u kojem za 460 godina, od kada se pominje u pisanim izvorima
(1521), još nikada nije bilo više od 23 domaćinstva. Toliko ih je bilo samo
u jednom relativno kratkom periodu pred Balkanske ratove, i više nikada nije
dostignut taj broj.
Lješevostupci su se od davnina sahranjivali u Predišu, na
groblju kod crkve Cv. Đorđija, koje je zajedničko za Prediš, Pejoviće,
Malošin Do i Lješev Stup. Kako do Prediša doskoro nije bilo kolskog puta (oko
3km), ta udaljenost i loša pješačka staza sve više su predstavljali problem
prilikom sahranjivanja, a naročito u zimskom periodu. To je bio razlog da se
Lješevostupci, koji su prije 17-18 godina živjeli u selu, dogovore da osnuju
groblje u Lješevom Stupu - na
Bočinoj Glavici. Ta je ideja nastala još
prije posljednjeg rata, ali je tek 1967. godine Novak Bojičin
(Raslapčević)prvi na tom mjestu napravio grob u koji je sahranio mošti
svojih umrlih, koje je prenio iz Metohije. Iza toga počeli su graditi
grobnice, i ubrzo ih je podignuto pet. Dogovor kasnije nije dosljedno
poštovan, pa se groblje nije dalje širilo, tako da se danas sahranjivanje
vrši na dvije strane na starom groblju u Predišu i na novom - u selu.